مقاله ها

انواع و رنگ‌بندی کابل های مخابراتی

کابل مخابراتی
  • ارتباطات در زندگی امروزه انسان نقش بسیار مهم و پر رنگی دارند و پایه مهمی برای معاملات و تبادل اطلاعات است، به همین دلیل باید یک زیرسازی و ساختار قوی و بی عیب و نقص برای آن وجود داشته باشد. امروزه کابل‌های مخابراتی با توجه به گستردگی ارتباطات در سطح وسیعی استفاده می‌شوند.
    کابل‌ها رشته‌های نازک سیمی هستند که به وسیله یک عایق در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. رنگ‌بندی کابل های مخابراتی با توجه به نوع و مقاومتی که دارند متفاوت است. سیم‌های درون کابل‌ها به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها دارای کاربردهای مختلفی هستند، کابل‌های مخابراتی را به همین دلیل دسته‌بندی می‌کنند تا از دیگر سیم‌ها تفکیک شوند. در این مقاله می‌خواهیم درباره استاندارد رنگ‌بندی کابل های مخابراتی صحبت کنیم. کابل‌های مخابراتی از تعدادی زوج سیم ساخته شده که بر اساس رنگی که دارند کاربردشان مشخص خواهد شد. 

    انواع کابل‌های مخابراتی 

    کابل‌ مخابراتی با توجه به کاربرد و کاراییشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. کابل‌های شبکه، آیفون، مفتولی، افشان، تخت، آلومینیوم، مخابراتی، سرب و زره دار، شیلد دار و کواکسیان انواع کابل‌ها مخابراتی هستند. 

    سیم‌های درون کابل‌های مخابراتی از دو جنس مسی و نوری هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

    انواع کابل‌های مخابراتی 

    کابل‌های داخلی و خارجی

     کابل‌هایی که مغز آن‌ها از جنس مس است به دو روش زمینی و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، کابل‌های مخابراتی هوایی مسی باید در برابر عوامل خارجی چون نور خورشید، تغییرات آب و هوایی و غیره استحکام و دوام بیشتری داشته باشند. عایق روی این کابل‌ها کمی ضخیم است به همین دلیل انعطاف بسیار کمتری نسبت به سایر مدل‌ها دارد. از این نوع کابل مسی بیشتر برای محیط‌های بیرونی ساختمان و سازه‌های مختلف استفاده می‌کنند و دارای اندازه‌های 4 میلی متر، 5 میلی متر، 6 میلی متر، 8 میلی متر هستند. 

    کابل‌های مخابراتی زمینی مسی بیشتر برای محیط‌های داخلی استفاده می‌شود و دارای انواع مختلفی هستند:

    • کابل ژله فیلد خاکی ( BFC )
    • کابل ژله فیلد کانالی ( CFC )
    • کابل ایرکو کانالی ( CUC )
    • کابل هوایی مهاردار ( SSC )
    • کابل هوایی ساده ( AC )
    • کابل دوبل هوایی مهار دار ( DW )

    کابل های نوری هم مانند کابل‌های مسی در دو بخش هوایی و زمینی استفاده می‌شوند و انواع مختلفی دارند. 

    • کابل ژله فیلد کانالی ( OCFC )
    • کابل ژله فیلد خاکی ( OBFC )
    • کابل مهار دار هوایی ( OSSC )
    • کابل نوری خشک خاکی ( OBUC )

    اهمیت رنگ‌بندی در کابل‌های مخابراتی

    برای پی بردن به اهمیت رنگ‌بندی کابل‌ های مخابراتی باید به دلایل استفاده از آن اشاره کرد، این کابل‌ها بسیار کاربردی و مهم هستند و در دسته‌بندی‌ها و مدل‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. کابل‌های مخابراتی بر اساس رنگشان چیده خواهند شد که این رنگ‌بندی روی عملکرد و موقعیت کاربردی آن‌ها تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر برای درب باز کن (آیفون) به دنبال یک کابل هستید به راحتی می‌توانید از روی رنگ‌بندی، کابل مورد نظر خود را پیدا کنید.
    همین عامل گویای اهمیت استفاده از رنگ‌بندی کابل های مخابراتی در بخش‌های مختلف است. 

     

    بیشتر بخوانید:
    استانداردهای رنگ سیم برق

    استانداردهای رنگ‌بندی کابل‌های مخابراتی

    استاندارد رنگ‌بندی به تفکیک کابل‌ها از یکدیگر و پیدا کردن عیوب و مشکلات کمک بسیاری می‌کند. اگر رنگ‌بندی کابل‌ها وجود نداشته نباشد پیدا کردن مشکلات در پروژه‌های بزرگ و وسیع کار بسیار سختی خواهد شد. استانداردهای بسیاری برای رنگ‌بندی کابل‌های مخابراتی وجود دارد که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به IEC 189-3 ، ICEA S-80-576 ، IEC 60189-2, BT210B ، CW 1171, CW 1224, CW 1236 ، IEC 60708-1 و DIN VDE 0815 & 0816  اشاره کرد. 

    در این استانداردها نه تنها ترتیب رنگ‌ها مشخص می‌شود بلکه میزان مقاومت، نوع کابل، سطح مقطع سیم‌ها و میزان نویزپذیری آن‌ها هم مشخص خواهد شد. در کشور ما بیشتر از استاندارد ANSI- ICEA S-80-576 استفاده می‌کنند از این استاندارد در آمریکای شمالی و اروپا هم استفاده می‌شود. 

    استانداردهای رنگ‌بندی کابل‌های مخابراتی

    روش‌های رنگ‌بندی کابل‌های مخابراتی

    رنگ کابل‌های مخابراتی به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند. سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش به عنوان رنگ‌های اصلی و رنگ‌های آبی، نارنجی، سبز، قهوه‌ای و طوسی هم رنگ‌های فرعی هستند. کابل‌های مخابراتی از ترکیب رنگ کابل اصلی با فرعی ساخته می‌شوند و بدین ترتیب یک رنگ اصلی با پنج رنگ فرعی یک پنج زوج را می‌سازند و از ترکیب آن‌ها حدود 25 زوج ساخته خواهد شد. با استفاده از کد رنگی می‌توان کابل زوج را شناسایی کرد، در واقع رنگ اول به عنوان رنگ اصلی و سایر رنگ‌ها به عنوان رنگ ثانویه شناخته می‌شوند. از این کدهای رنگی بیشتر برای شناسایی هادی سیم‌‌کشی‌های جفت پیچ خورده استفاده می‌کنند. 

    تاثیر رنگ‌بندی کابل‌های مخابراتی بر تشخیص و تعمیر خطاهای آن

    زمانی که پروژه‌ای با مشکل مواجه شود کارشناسان برای رفع مشکل ابتدا باید عیب یابی آن را انجام دهند، عیب یابی این پروژه‌ها با استفاده از شاخص‌های خاصی انجام می‌شود که یکی از این شاخص‌ها رنگ کابل است. در واقع رنگ‌بندی کابل های مخابراتی می‌توانند مدت زمان عیب‌یابی را کاهش دهند و خطاها را دقیق نشان دهند. 

    کلام آخر از الفبای برق

    ما در این مطلب شما را با انواع کابل مخابراتی، نحوه رنگ‌بندی کابل های مخابراتی و استانداردهای آن آشنا کردیم حال با استفاده از این اطلاعات می‌توانید یک کالای با کیفیت و مناسب انتخاب کنید. بهتر است قبل از خرید، اطلاعات لازم درباره محصول مورد نظرتان را داشته باشید تا در زمان خرید همه جوانب را بررسی کنید و خرید آگاهانه و معقولی داشته باشید.  

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *