مقاله ها

معرفی انواع سرسیم و کاربردهای هرکدام

انواع سرسیم
  • سرسیم‌ها قطعات فلزی و اتصال دهنده‌هایی هستند که در اتصال مدارهای الکتریکی از آن‌ها استفاده می‌شود، اتصالی که توسط سرسیم انجام می‌شود به صورت اتصال موقت و دائمی در بخش‌های الکتریکی است. این قطعات فلزی رسانای بسیار بالایی دارند و در دو نوع عایق و غیرعایق ساخته می‌شوند.
    سرسیم‌ها یکی از مهم‌ترین قطعات در بخش الکتریکی هستند و با توجه به ویژگی‌هایشان کاربرد بسیار زیادی دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد سرسیم اطلاعات جامع و کاملی در اختیارتان قرار دهیم پس برای آشنایی بیشتر با انواع سرسیم و کاربرد سرسیم تا انتهای مقاله با ما همراه شوید. 

    سرسیم چیست؟ کاربرد و انواع سرسیم 

    سرسیم‌ یک قطعه فلزی است که در سیم‌کشی‌های الکتریکی، صنعتی و ساختمانی و غیره از آن استفاده می‌کنند. سرسیم به صورت عایق روی بخش هادی سیم قرار می‌گیرد و موجب یک اتصال سریع و مطمئن می‌شود. در واقع در هر مکانی که سیم وجود داشته باشد باید از سرسیم استفاده کرد، سرسیم‌ها را بر اساس سایز دسته‌بندی می‌کنند و هر سایزی دارای یک رنگ مخصوص است. رنگ‌بندی سرسیم بر اساس استاندارد DIN آلمان انجام می‌شود.  

    اتصال ایمن و مطمئن سیم به ترمینال، نصب راحت و آسان، قیمت مناسب، عدم استفاده از چسب برق، خاصیت ارتجاعی و افزایش سرعت کار از مهم‌ترین مزایای استفاده از سرسیم هستند. 

     

    بیشتر بخوانید:
    تفاوت سرسیم و وایرشو چیست؟

    مهمترین کاربردهای سرسیم

    از کاربردهای مرسوم سرسیم در بخش‌های مختلف الکتریکی، صنعتی، ساختمانی و غیره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

    • برقراری یک اتصال صحیح، کامل و ایمن 
    • حفظ ایمنی در اتصال و جلوگیری از قطع شدن و تداخل در اتصالات 
    • اتصال کامل کابل به ترمینال‌ها
    • سربندی الکتروموتور ترمینال‌ها

    رایج‌ترین کاربردهای مصرفی سرسیم

    انواع سرسیم 

    سرسیم‌ها از چند قطعه مهم و کاربردی ساخته شده‌اند که در صورت فعالیت همه این اجزا در کنار یکدیگر، سرسیم عملکرد و بازده مناسبی خواهد داشت. سوراخ سرسیم، قسمت پهن سرسیم، سوکت و عایق سر سیم از مهم‌ترین بخش‌های سرسیم‌ هستند. اما هر یک از سرسیم‌ها با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردشان دارای انواع مختلفی هستند. 

    سرسیم آلومینیومی

    این سرسیم یک اتصال کامل و بی عیب و نقص بین سیم هادی و محل اتصال برقرار می‌کند و انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد. 

    سرسیم کولری

    از این سرسیم تنها زمانی استفاده می‌شود که نری آن موجود باشد، اتصال راحت این سرسیم باعث شده تا از آن در بخش‌های مختلفی استفاده کنند.  

    سرسیم گرد(حلقوی)

    این نوع سرسیم یکی از بهترین گزینه‌ها برای اتصال به ترمینال‌های پیچی است. برای اینکه سرسیم گرد متصل شود باید پیچ ترمینال را کامل باز کنید. 

    سرسیم روکش دار

    سرسیم روکش دار به دو دسته سرسیم نری روکش دار و مادگی روکش دار تقسیم می‌شود. از سرسیم نری روکش دار زمانی استفاده می‌کنند که اتصال به صورت موقت باشد، این سرسیم از جنس برنج بوده و کیفیت بسیار بالایی دارد.
    اما سرسیم مادگی روکش دار برای اتصال دو سیم استفاده می‌شود، این سرسیم از جنس مس و روی بوده و استحکام بیشتری نسبت به سرسیم نری روکش‌ دار دارد. 

    سرسیم دوبل

    این سرسیم به دلیل داشتن دو ورودی می‌تواند به صورت همزمان دو سیم را از خود رد کند، این سرسیم با توجه به سطح مقطع در سایز‌های مختلفی تولید می‌شود. 

    سرسیم رابط

    از سرسیم رابط معمولا برای اتصال دو طرف انتهایی یک سیم استفاده می‌کنند و موجب افزایش طول سیم می‌شود. هادی این سرسیم مس خالص است و جنس روکش آن از پی وی سی بوده و موجب یک اتصال دائمی می‌شود. 

    انواع سرسیم

    سرسیم دو شاخ

    همانطور که از نامش پیداست دارای دو شاخ است که برای اتصال محکم‌تر و ایمن به ترمینال استفاده می‌شود.  

    سرسیم دوشاخ روکش دار

    این نوع سرسیم بدون نیاز به باز کردن کامل به سیم اصلی متصل می‌شود و موجب اتصال محکم و قوی قسمت هادی سیم می‌شود. 

    سرسیم سوزنی

    سرسیم سوزنی به منظور جلوگیری از صدمه دیدن سیم به صورت مستقیم روی پیچ ترمینال متصل می‌شود، برای اطمینان بیشتر باید سرسیم را پرس کنید تا قسمت هادی سرسیم سوزنی ارتباط بین سلول و سیم را برقرار کند. 

    قیمت خرید سرسیم 

    قیمت خرید سرسیم تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که می‌توانند موجب کاهش و افزایش قیمت آن شوند. 

    جنس سرسیم

     استفاده از فلز مس و آلومینیوم به عنوان رسانا در سرسیم‌ها موجب تغییر قیمت آن‌ها می‌شود. سرسیم‌های مسی قیمت بسیار بالاتری نسبت به سرسیم‌های آلومینیومی دارند. 

    ابعاد و برند سرسیم 

     سرسیم‌ها به دلیل ساختار متفاوتشان دارای ابعاد مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها در بخش‌های مشخصی استفاده می‌شوند. 

    یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت خرید سرسیم، برند تولید کننده است. برخی از برندها به شهرت و محبوبیت بالایی رسیده‌اند و همین موضوع می‌تواند منجر به افزایش قیمت آن شود.

    برند سرسیم 

    نوع عایق سرسیم

    نوع پوشش و عایق سرسیم‌ها با یکدیگر متفاوت است و هر یک از این عایق‌ها هم مقاومت متفاوتی در برابر عوامل محیطی و خارجی دارند. هرچه جنس عایق و پوشش سرسیم بهتر باشد خطر اتصال کوتاه کمتر خواهد بود.  

    سخنی از الفبای برق 

    در این مطلب سعی کردیم به طور کامل شما را با انواع سرسیم آشنا کنیم، همانطور که در ابتدای مطلب هم به این موضوع اشاره کردیم این قطعات موجب اتصال محکم و مقاومی می‌شوند و در بخش‌های مختلفی کاربرد دارند. برای اینکه سرسیم‌ها عملکرد خوبی داشته باشند معمولا از برنج و مس برای ساخت آن‌ها استفاده می‌کنند تا علاوه بر دوام و ماندگاری بالا، رسانای خوبی برای انتقال جریان الکتریکی باشند.
    امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات و دانش شما را در این زمینه افزایش دهد.
    الفبای برق یکی از فروشگاه‌های معتبر در زمینه فروش کالاهای الکتریکی در سطح کشور است که در راستای حفظ رضایت مشتریان سعی کرده بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات را در اختیار شما قرار دهد. با مراجعه به وب‌سایت الفبای برق می‌توانید اطلاعات بیشتر و کامل‌تری درباره انواع سرسیم و کاربرد سرسیم به دست آورید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *