دسته‌بندی نشده

راهنمای جامع استفاده و نصب آیفون تصویری

استفاده و نصب آیفون
  • هنوز مدت زیادی از آیفون‌ها یا همان اف‌اف‌های ساده قدیمی نگذشته است و البته در بسیاری از جاها هنوز هم از همان سیستم صوتی ساده استفاده می‌شود. اما با ورود آیفون‌ تصویری به بازار، همین فرایند ساده باز کردن در خانه با تحول بزرگی روبرو شد و حالا کمتر کسی است که حاضر به استفاده از آیفون‌‌های قدیمی باشد. حالا در خانه بیشتر ما آیفون تصویری نصب شده، اما آیا مطمئنید که از همه قابلیت‌های آیفون تصویری خود خبر دارید؟

    آیفون

    معرفی آیفون تصویری

    آیفون تصویری یک نوع سیستم ارتباطی نسبتا ساده و در عین حال بسیار کاربردی است که به شما اجازه می‌دهد از طریق یک دوربین، به صورت تصویری با مراجعه کننده‌ها به خانه یا محل کار ارتباط برقرار کنید. آیفون تصویری الکترونیک می‌تواند امکانات مختلفی را داشته باشد، از پخش تصویر رنگی یا سیاه و سفید گرفته تا داشتن میکروفون و اسپیکر و امکانات مختلف جانبی. کاربری آسان این نوع آیفون‌ها باعث شده خیلی راحت جایگزین نسل‌های قبلی بشوند و وجود امکانات متنوعی که دارند نیز به حفظ امنیت کاربران آن کمک قابل توجهی می‌کند.

    چگونگی نصب آیفون تصویری

    نصب آیفون تصویری کاملا به مدل و برند آیفونی که خریده‌اید بستگی دارد و نمی‌توان یک دستورالعمل واحد را برای آن در نظر گرفت. بهترین کار این است که بعد از خرید آیفون تصویری به دفترچه راهنمای نصب مراجعه کنید و مطابق با آن مراحل مورد نیاز را انجام دهید. با این وجود نکات مشترکی برای نصب مدل‌های مختلف آیفون تصویری وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

    • مجموعه کلی آیفون تصویری یک مجموعه چهار بخشی شامل پنل داخلی، پنل بیرون از خانه، ترانس تغذیه و قفل در بازکن است.
    • در قسمت پشتی پنل خارجی آیفون تصویری، ترمینال‌هایی وجود دارد که اتصال به ترانس و پنل داخلی از طریق آن‌ها امکان پذیر است.
    • مهم‌ترین قسمت هنگام نصب آیفون تصویری، مدار سیم‌کشی آن است که سه بخش عمده دارد: ارتباط بین پنل داخلی و خارجی، ارتباط بین دربازکن و آیفون و تامین برق از طریق ترانس تغذیه.
    • برای ایجاد این ارتباط‌ها از انواع کابل برق استفاده می‌شود که بهتر است برای این کار از کابل شیلددار یا محافظ‌دار استفاده شود. همچنین از قبل لوله برق داخلی در آپارتمان‌‌ها برای این کار تعبیه می‌شود.
    • ایجاد ارتباطات در مدارهای برق بسیار ساده است و تنها کافیست فیش‌های کابل در محل‌های مشخص شده پشت پنل داخلی و خارجی قرار بگیرند. معمولا از کابل چهار رشته‌ای استفاده می‌شود که هر یک رنگ مشخصی دارند و کارایی آن‌ها نیز مشخص است.
    • یک کابل دو سیم نیز برای ارتباط ترانس و پنل خارجی و درباز کن به کار می‌رود که مرحله آخر نصب نیز محسوب می‌شود.

     

    آشنایی با ویژگی‌های آیفون تصویری

    آیفون تصویری انواع بسیار مختلفی دارد. مدل‌ها و برندهای مختلف آیفون تصویری می‌توانند قابلیت‌ها و عملکرد‌‌های مختلف و متفاوتی داشته باشند که هر یک کاربردهای خاص خودش را دارد. شاید مهم‌ترین نکته و مزیت آیفون تصویری نسبت به مدل‌های قدیمی، همین امکان شناسایی بصری آن باشد. دیدن فردی که زنگ می‌زند قبل از جواب دادن، بسیار ویژگی خوبی است که در مقایسه با آیفون‌های صوتی قدیمی به خوبی خود را نشان می‌دهد. البته آیفون‌های تصویری در طی سال‌های اخیر کم کم پیشرفته و پیشرفته‌تر شدند و قابلیت‌های مختلفی به آن‌‌ها اضافه شد. در ادامه بیشتر با این ویژگی‌ها آشنا می‌شویم.

     

    راهنمای استفاده از دوربین آیفون تصویری

    همانطور که گفتیم دوربین مهم‌ترین بخش آیفون تصویری و وجه تمایز آن از مدل‌های قدیمی است. این دوربین می‌تواند قابلیت‌های مختلفی را به خود اختصاص دهد اما ساده‌ترین ویژگی‌ آن این است که هنگامی که کسی زنگ در را فشار دهد، تصویر او روی مانیتور داخل واحد نقش می‌بندد و به راحتی می‌توانید متوجه شوید  چه کسی با شما کار دارد. یکی از ویژگی‌هایی که جدیدا به برخی مدل‌های آیفون تصویری اضافه شده است، امکان ضبط فیلم توسط دوربین است. با استفاده از این ویژگی، حتی اگر در خانه نباشید هم می‌توانید بعدا بفهمید چه کسانی زنگ خانه را زده‌اند که در نوع خود بسیار جذاب است. برای کارکرد این قابلیت به کارت حافظه نیز نیاز است. البته دوربین آیفون تصویری می‌تواند ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشد:

    • بسته به نوع آیفون می‌توان سیستم دو یا چند دوربینه هم داشت، به طور مثال یک دوربین برای دم در و یک دوربین برای داخل پارکینگ یا روبروی انباری و … .
    • برخی مدل‌ها (مخصوصا مدل‌های هوشمند) امکان اتصال به دوربین مداربسته در ساختمان را نیز دارند که در مجتمع‌‌های بزرگ و تجاری می‌تواند بسیار کاربردی باشد.
    • در تعدادی از آیفون‌های تصویری مانند آیفون تصویری تکنما، می‌توانید توسط فشردن دکمه مخصوص در همان لحظه عکسی از دم در را ثبت و آن را در حافظه ذخیره کنید.
    • امکان ایجاد ضبط فیلم و عکس خودکار اجازه می‌دهد به محض این که کسی زنگ در را زد از او به صورت اتومایتک فیلم یا عکس تهیه شود و بعد وقتی به خانه برگشتید می‌توانید آن را چک کنید.

    آیفون تصویری

     

    راهنمای استفاده از صفحه نمایش آیفون تصویری

    جذاب‌ترین بخش آیفون تصویری الکترونیک، بخش مانیتور آیفون تصویری یا صفحه نمایش آن است. این پنل که در خانه نصب می‌شود شامل یک صفحه برای نمایش محتوای ثبت شده توسط دوربین بیرون از خانه و تعدادی دکمه و گزینه مختلف است که بسته به نوع آیفون به صورت لمسی یا فیزیکی در دسترس هستند.

    • در صورتی که کسی هنگام نبود شما زنگ در را زده باشد و از او عکس یا فیلم ضبط شده باشد، با وجود یک چراغ چشمک زن در مانیتور می‌توانید متوجه شوید و محتویات ضبط شده را چک کنید.
    • باز کردن در پارکینگ: از ویژگی‌های بسیار کاربردی که در تعدادی از آیفون‌های تصویری نسل جدید وجود دارد می‌توان به همین مورد اشاره کرد. می‌توانید علاوه بر در عابر، در پارکینگ را هم توسط آیفون و بدون نیاز به ریموت یا حضور در پارکینگ باز کنید. البته در این جا جک مخصوص در پارکینگ باید با آیفون هماهنگ باشد.

     

    راهنمای استفاده از قابلیت‌های صدا و تصویر در آیفون تصویری

    به جز دیدن تصویر دم در، آیفون تصویری ویژگی‌های جالب دیگری هم دارد که همانطور که چند بار اشاره کردیم بسته به مدل آیفون تصویری و برند آن می‌تواند متفاوت باشد.

    • ارتباط با واحد‌های دیگر: این ویژگی که جدیدا به تعدادی از مدل‌های اضافه شده در نوع خود بسیار جالب است. با استفاده از دکمه مخصوص می‌توانید شماره واحد مد نظر خود را فشار دهید و با آن‌ها به صورت صوتی صحبت کنید. همین ویژگی در مورد واحد نگهبانی نیز صادق است و به راحتی می‌توانید با نگهبان ساختمان در ارتباط باشید.
    • امکان انتقال تماس: در برخی از مدل‌‌های آیفون تصویری الکترونیک، می‌توانید با فشردن چند دکمه تماس‌های واحد خود را به واحد دیگری انتقال کنید. در این صورت هنگامی که خانه نیستید تماس‌های شما منتقل می‌شود و دیگر تماسی را از دست نمی‌دهید.
    • تغییر ملودی و میزان صدا: به راحتی می‌توانید از قسمت تنظیمات، نوع ملودی زنگ را روی مدل دلخواه قرار دهید و صدای آن را نیز مطابق یا واحد خود کم و زیاد کنید.

    نحوه استفاده از آیفون تصویری برای امنیت خانه

    نیازی به گفتن نیست که یک آیفون تصویری خوب می‌تواند امنیت شما را نیز بیشتر تضمین کند. همانطور که در بخش‌های قبل گفته شد می‌توانید دوربین آیفون را هم جلوی در خانه و هم در قسمت‌هایی انباری و پارکینگ نصب کنید تا با راحتی بیشتری مراقب اوضاع باشید. این جا بسیار مهم است که نور پردازی و زاویه محل نصب دوربین را به خوبی در نظر بگیرید تا دید خوب و کاملی را به دست آورید. خود قابلیت صبط فیلم و تصویر از مراجعه کنندگان نیز می‌تواند این امنیت را تا حد زیادی افزایش دهد.

     

    حفظ حریم خصوصی در استفاده از آیفون تصویری

    بهترین مزیت آیفون تصویری الکترونیک همین است که به حفظ حریم خصوصی شما کمک می‌کند. به این ترتیب نیازی نیست از روی صدای افراد هویت آن‌ها را حدس بزنید و به راحتی می‌توانید آن‌ها را شناسایی کنید. از طرف دیگر با ویژگی ضبط ویدیو می‌توانید به راحتی رفت و آمد‌ها را حتی وقتی خانه نیستید تحت کنترل بگیرید. در عین حال باید سعی کنید که آیفون تصویری شما حریم خصوصی دیگران را نیز به هم نزند، مثلا آن را در جای مناسبی نصب کنید و دقت کنید محدوده قابل دید آن چگونه است.

    نکاتی درباره تعمیر و نگهداری آیفون تصویری

    نگهداری مناسب از آیفون تصویری نه تنها عمر آن را بیشتر می‌کند، بلکه کمک می‌کند بدون وجود مشکل و نیاز به تعمیر بتوانید مدت‌ها از آن استفاده کنید. خوشبختانه بیشتر اقدامات در جهت نگهداری مناسب به کمک خود شرکت و حین پروسه ساخت رعایت می‌شود. مثلا استفاده از محل نصبی که دارای محافظ مانند یک قاب فلزی یا پوشش شیشه‌ای برای جلوگیری از آسیب دیدن دوربین. با این وجود کارهایی مانند نظافت کاه به گاه دوربین، بررسی اتصالات و پاک کردن صفحه نمایش نیز می‌تواند به کارکرد آیفون کمک کند. اگر از آیفون تصویری هوشمند استفاده می‌کنید هم حتما باید به صورت دوره‌ای نرم افزار آن را آپدیت کنید تا همواره در بهترین حالت از آن بهره ببرید.

    خرید انواع آیفون تصویری و ملزومات جانبی آن

    تغییر سیستم از مدل صوتی قدیمی به آیفون تصویری می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی در راحتی و بیشتر از آن امنیت شما داشته باشد. اگر شما هم به فکر ایجاد چنین تغییری هستید، با مراجعه به سایت الفبای برق می‌توانید انواع مدل‌های آیفون تصویری و ملزومات جانبی آن مانند ترانس و مانیتور را ببینید و با مقایسه و انتخاب بهترین قیمت، خرید خوبی را تجربه کنید.

     

    سوالات متداول

    1.آیا می‌توان از راه دور از آیفون تصویری استفاده کرد؟

    در آیفون‌های معمول و رایج چنین امکانی وجود ندارد، اما آیفون تصویری هوشمند با قبلیت اتصال به اینترنت و گوشی هوشمند می‌تواند این امکان را فراهم کند.

    2. آیا برای تغییر آیفون صوتی به تصویری نیاز به تغییر سیم کشی ساختمان است؟

    در صورتی که سیم کشی ساختمان شما مجهز به کابل دوزوج باشد و تجهیزات به روزی داشته باشد خیر، اما در غیر این صورت برای داشتن کیفیت خوب و بدون نویز باید سیم کشی تعویض شود.

    3.بهترین برند آیفون تصویری کدام است؟

    در بین برندهای ایرانی، برند تکنما، الکتروپیک و تابا برندهای مطرح و قابل اعتماد آیفوت تصویری به حساب می‌آیند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *