مقاله ها

راهنمای انتخاب کابل مناسب دستگاه جوش

کابل جوش
  • یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین وسایل مورد نیاز جوشکاران، کابل جوش است، هرچه از کابل با کیفیت بالاتری استفاده کنید مقاومت دستگاه بیشتر شده و انرژی را بهتر و بدون افت ولتاژ منتقل می‌کند. کابل جوش معمولا از به هم تنیده شدن چندین سیم هادی ساخته می‌شود و دارای عایق‌های مختلفی است.
    خرید کابل جوش مناسب برای دستگاه جوشکاری به اندازه تهیه سایر تجهیزات آن اهمیت دارد، از کابل جوشکاری برای مدارهای جوشکاری الکتریکی استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم تا کابل جوش، بهترین کابل جوش، نحوه انتخاب کابل جوش استاندارد و غیره را مورد بررسی قرار دهیم.

    انتخاب کابل مناسب دستگاه جوش چه اهمیتی دارد؟

    بهترین کابل جوش، کابلی است که بتواند به راحتی جریان الکتریکی را منتقل کند و افت ولتاژ نداشته باشد. کوچک‌ترین اختلال در کابل جوش موجب مشکلات زیر خواهد شد:

    • امکان جوشکاری وجود نخواهد داشت.
    • امکان آتش‌سوزی و سوختن کابل وجود دارد.
    • به نتیجه مطلوب در پروژه نمی‌رسید.

    ویژگی های کابل مناسب برای جوشکاری

    کابل‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها با توجه به کاربردی که در صنعت دارند دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. یک کابل جوش استاندارد و کابل مناسب دستگاه جوشکاری باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

    • کابل جوش معمولا برای محیط‌هایی با دمای 70 درجه سانتی‌گراد ساخته‌ شده‌ است و قرار گرفتن در محیط‌هایی با درجه حرارت بالاتر نه تنها موجب کاهش قدرت آن‌ها می‌شود بلکه اتلاف گرما در محیط را هم کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که نباید کابل‌ها را در کنار هم قرار دهید، کابل‌ها باید کمی از یکدیگر فاصله داشته باشند.
    • مهم‌ترین ویژگی کابل جوش قدرت آن است، قدرت کابل جوش که با واحد جریان یا آمپر نشان داده می‌شود در واقع حداکثر توان کابل جوش برای عبور انرژی الکتریکی است. از طرفی سطح مقطع، طول کابل، درجه بندی مقطعی کابل و غیره بر قدرت آن تاثیرگذار است.
    • هرچه طول کابل جوش کوتاه‌تر باشد جریان الکتریکی بیشتری را منتقل می‌کند و در مقابل هرچه طول کابل بیشتر باشد جریان کمتری منتقل خواهد شد.
    • جنس کابل جوشکاری بر قدرت انتقال جریان الکتریکی تاثیرگذار است، مس با وجود اینکه یک انتقال دهنده مناسب است اما در برابر جریان الکتریکی کمی مقاوم است. به همین دلیل در زمان انتقال ممکن است کمی گرما تولید کند و موجب آتش‌سوزی و حوادث ناگواری شود. کابل جوش باید جنسی داشته باشد که علاوه بر عبور کامل جریان موجب گرم شدن آن نشود.

    ویژگی های کابل مناسب دستگاه جوش

    انواع کابل مناسب دستگاه جوشکاری

    کابل‌های جوشکاری از نظر ساختاری و سایزی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، هر یک از آن‌ها با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    کابل جوش از نظر ساختاری به سه دسته کابل لاستیکی، کابل PVC و کابل TPR تقسیم می‌شود.

    • کابل جوش لاستیکی: نوعی کابل جوش است که از یک روکش لاستیکی نسوز و مقاوم ساخته شده و در برابر دما بسیار مقاوم است. این کابل جوش انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد.
    • کابل جوش PVC: این کابل جوش در دمای کمتر از 70 درجه سانتی‌گراد رسانای بسیار خوبی است و عملکرد کاملی دارد. در مکان‌هایی که رطوبت بالایی دارند کابل پی وی سی یک ضد رطوبت خوب به شمار می‌رود. کابل جوش پی وی سی عمر کوتاهی دارد و این به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معایب آن به شمار می‌رود.
      گرما و سرما روی این کابل تاثیر منفی می‌گذارد و موجب ترک خوردگی آن می‌شود.
    • کابل جوش TPR: این نوع کابل کاربردی‌تر از سایر کابل‌های جوش بوده و انعطاف آن بسیار بالاتر از کابل پی وی سی است. کابل جوش TPR نسبت به سایر مدل‌ها قیمت مناسب‌تری دارد و یک گزینه مقرون به صرفه به شمار می‌رود.

    سایزبندی سطح مقطع کابل‌های جوش باعث شده تا کابل جوشکاری از نظر سایز هم به انواع مختلفی تقسیم شود:

    • کابل جوشکاری 12: این کابل از نوع کابل افشان بوده و سطح مقطع آن 25 میلی‌متر مربع است، کابل جوشکاری 12 با نام کابل 25*1 هم شناخته می‌شود.
    • کابل جوشکاری 14: این کابل جوشکاری از مدل افشان بوده و با جنس مسی که دارد یک رسانای قوی به شمار می‌رود. این کابل یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین کابل‌های جوشکاری است که با نام کابل 35*1 هم شناخته می‌شود.
    • کابل جوشکاری 16: کابل جوشکاری که از مس ساخته شده و سطح مقطع آن 50 میلی‌متر مربع می‌باشد کابل جوشکاری 16 نام دارد، این کابل نرم و افشان با نام کابل 50*1 هم شناخته می‌شود.
    • کابل جوشکاری 18: یک رشته مسی با سطح مقطع 70 میلی‌متر مربع که قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر مدل‌های کابل برق دارد، این کابل همان کابل جوشکاری 70*1 است.

    انواع کابل مناسب دستگاه جوشکاری

    بهترین کابل مناسب دستگاه جوش کدام است؟

    در ابتدای مطلب به مهم‌ترین ویژگی‌های کابل جوش اشاره کردیم، بهترین کابل مناسب دستگاه جوش علاوه بر اینکه باید تمام ویژگی‌های عنوان شده را داشته باشد، باید در برابر عوامل محیطی مانند دما، سایش، کشیدگی و غیره مقاوم باشد.
    یک کابل استاندارد و مناسب جوشکاری نباید گرمای زیادی عبور دهد زیرا عملکرد دستگاه جوشکاری کاهش می‌یابد.

    در حال حاضر دو برند کابل افشان پارسیان و وینر به عنوان بهترین و معتبرترین کابل‌ جوش شناخته شده‌اند. این دو برند کابل‌های بسیار متنوع با سایز و ابعاد مختلفی دارند.

    انتخاب و خرید بهترین کابل جوش

    کابل جوش یکی از پرکاربردترین محصولات در جوشکاری است به همین دلیل باید کیفیت بالایی داشته باشد تا از نتیجه نهایی کار راضی باشید. کابل جوش بر عملکرد دستگاه جوش تاثیر مستقیم می‌گذارد، دستگاه جوشکاری در زمان روشن بودن گرمای زیادی تولید می‌کند اگر کابل جوش مرغوب و با کیفیت نباشد ممکن است موجب آتش‌سوزی شود به همین دلیل در زمان خرید و انتخاب کابل جوش همه جوانب آن را بررسی کنید تا دچار مشکل نشوید.

    • نوع کابل انتخاب شده باید متناسب با دستگاه جوش باشد، کابل باید بتواند حداکثر انرژی الکتریکی را منتقل کند.
    • کابل جوش باید دارای علامت استاندارد باشد در اینصورت ایمنی بالایی دارد.
    • کابل جوش نقش بسیار مهم و پر رنگی در جوشکاری دارد به همین دلیل سعی کنید از برندهای معتبر خرید کنید.
    • یک کابل خوب و استاندارد باید انعطاف‌پذیر باشد.
    • درجه حرارت کابل باید بین 70 تا 105 درجه سانتی‌گراد باشد.
    • یک کابل جوش با کیفیت جریان را بدون افت فشار منتقل می‌کند، میزان افت فشار مجاز کابل جوش 4 ولت است.

    خرید بهترین کابل مناسب دستگاه جوش

    کابل جوش، پرکاربردترین کابل در بازار

    یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین کابل‌های موجود در بازار کابل جوش است که در دسته کابل‌های نسوز و مقاوم قرار دارد و برای انتقال انرژی الکتریکی باید کیفیت بالایی داشته باشد. کابل جوش مناسب جوشکاری با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها در بخش‌های مختلفی کاربرد دارند.
    یک کابل جوش خوب و استاندارد علاوه بر اینکه باید جریان را بدون افت فشار منتقل کند باید از کیفیت ساختاری بالایی هم برخوردار باشد تا در برابر آب و هوا و سایر شرایط محیطی بتواند مقاومت کند. در زمان خرید کابل جوش به تمام نکات ایمنی و نکات مهم خرید کابل توجه داشته باشید تا بتوانید یک کابل با کیفیت بالا و استاندارد را انتخاب کنید.
    برای خرید کابل با کیفیت و مرغوب می‌توانید به وب‌سایت الفبای برق مراجعه کنید، تمام محصولات عرضه شده در فروشگاه الفبای برق از کیفیت ساختاری بالایی برخوردار هستند و با اطمینان خاطر می‌توانید خرید خود را ثبت کنید و در اسرع وقت آن را تحویل بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *