عیب یابی و تعمیر

ریشه یابی علت باز نشدن درب در سیستم آیفون

علت باز نشدن درب
  • آیفون صوتی و  بعد از آن هم آيفون تصویری، با وجود تکنولوژي نه چندان پیچیده‌ای که دارند زندگی ما را از این رو به آن رو کرده‌اند و زحمت تا دم در رفتن را حل کرده‌اند. به همین دلیل هم هست که حالا یک خرابی ساده آیفون را نمی‌توانیم به این راحتی تحمل کنیم و دوست داریم هر چه سریع‌تر به آرامش قبلی خود برگردیم. یکی از معمول‌ترین خرابی‌‌های آیفون، مشکل باز نشدن در است که در این مطلب بیشتر راجع به آن صحبت می‌کنیم.

    نحوه عملکرد آیفون به چه صورت است؟

    در ساده‌ترین حالت، هر مدل آیفون صوتی و تصویری دو بخش اصلی به شکل دو پنل خروجی و ورودی دارد. این پنل‌ها به صورت هماهنگ با یکدیگر به یک دربازکن مکانیکی متصل هستند که روی درب ورودی ساحتمان قرار می‌گیرد. سیم کشی بین دو پنل امکان ارتباط آن‌ها را برقرار می‌کند و از طریق همین سیم کشی‌ها نیز سیگنال الکتریکی به بخش درباز کن انتقال می‌يابد. این سگنال سپس به سیگنال مغناطیسی و مکانیکی تبدیل شده و در را باز می‌کند. این ساده‌ترین عملکرد هر آیفونی است. حالا آیفون‌‌های تصویری امکانات بیشتری را هم ارائه می‌دهند: از امکان ایجاد ارتباط ویدیویی گرفته تا ذخیره فیلم و عکس و … .

    دلایل خرابی آیفون چیست؟

    مشکلات ریز و درشت زیادی ممکن است برای یک آیفون به وجود بیاید. هرچه مدل آیفون پیشرفته‌تر باشد و قابلیت‌های بیشتری داشته باشد این مشکلات هم می‌توانند متنوع‌تر و بیشتر باشند. از باز نشدن در گرفته تا قطع شدن صدا یا تصویر قطعی دوربین، از مشکلات رایج آیفون‌ها هستند. عوامل مختلفی هم می‌توانند این ایرادات را به وجود بیاورند. واضح‌ترین این دلایل خرابی سیم‌ها و اتصالات، مشکل منبع تغذیه و خرابی قطعات مکانیکی هستند که در بخش‌های بعد بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

    دلایل خرابی آیفون چیست

    چرا آیفون بعضی اوقات در را باز نمیکند؟

    از شایع‌ترین موارد خرابی در آیفون همین باز نکردن در است. به هرحال مشکلات دیگر را شاید بتوان نادیده گرفت اما این مورد عملکرد اصلی آیفون است و باید سریعا حل شود. موارد زیر اصلی‌ترین دلایل باز نشدن در توسط آیفون هستند:

    ایراد در سیم کشی

    وجود ایرادات مختلف در سیم کشی از رایج‌ترین علل باز نشدن در توسط آیفون هستند. نکته این‌جاست که این مشکل در خیلی از موارد ممکن است علاوه بر باز نشدن در مشکلات مختلف دیگری مانند زنگ نخوردن آیفون یا ضعیف شدن صدا را نیز سبب شود. خود مشکلات در سیم کشی هم می‌توانند متفاوت باشند.

    • ممکن است اتصالات سیم‌‌ها بین دو پنل با مشکل مواجه شده باشد. اتصالات سیم کشی بین دو پنل داخلی و خارجی را بررسی کنید و به دنبال سیم‌های جدا شده یا شل شده بگردید. همچنین گاهی ممکن است ترمینال‌ها با مشکل مواجه شده باشند که باید آن‌ها در جای خود محکم کرده یا تعویض کنید.
    • استفاده از کابل‌های نادرست یا خرابی کابل یکی از ایرادات محتمل در سیم کشی آیفون است. کابل نامرغوب ممکن است دچار افت ولتاژ شود و از هدایت درست جریان جلوگیری کند یا این که خیلی زود کیفیت اولیه خود را از دست بدهد، بنابراین هنگام نصب آیفون باید از انواع کابل باکیفیت استفاده کرد.
    • اگر مشکل تنها مربوط به واحد شما نیست و کل واحد‌های ساختمان نمی‌توانند توسط آیفون در را باز کنند، مشکل ممکن است مربوط به سیم کشی دربازکن باشد. باز و بسته شدن مکرر در می‌تواند سبب قطع شدن سیم پشت در شود و با چک کردن آن می‌شود به راحتی مشکل را حل کرد.

    ایراد در سیم کشی

    ایراد مانیتور

    ممکن است مانیتور آیفون تصویری دلیل باز نشدن در باشد. اگر پنل داخل واحد آیفون شما دارای دکمه‌های فیزیکی است، ممکن است ایراد از دکمه باشد و در واقع دکمه از کار افتاده باشد که در این مواقع با تعویض همین بخش می‌شود مشکل را حل کرد. در مواردی که پنل مانیتور یک تکه بوده و دکمه‌ها لمسی باشند نیز ممکن است ایراد از بود مانیتور باشد که در چنین حالتی تنها با تعویض خود مانیتور دوباره از آیفون استفاده نمود.

    مشکل در برد تغذیه

    خرابی برد تغذیه می‌تواند عملکرد دربازکن آیفون را از کار بیندازد. اگر مدار داخلی آیفون یا برد تغذیه دچار مشکل شود، ولتاژ کافی از آیفون به پنل خارجی منتقل نشده و در نتیجه در باز نمی‌شود. در چنین موارد باید برد را باز کرده و به خوبی آن را بررسی کنید. ممکن است قطعه مشخصی در برد سوخته یا نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشید که با حل مشکل آن می‌توانید مانند اول از آيفون خود استفاده کنید.

    مشکل درب ساختمان

    حتی رگلاژ نبودن درب ورودی هم می‌تواند سبب باز نشدن در شود. در این موقعیت آیفون کاملا درست عمل می‌کند و دربازکن نیز عملکرد خود را انجام می‌دهد، اما سنگینی و لنگر در یا گیر داشتن آن از باز شدن صحیح در جلوگیری می‌کند. رفع این مشکل البته ساده است و با یک رگلاژ و تاب گیری ساده مشکل حل می‌شود.

    ایراد در پنل خارجی

    برد پنل اصلی یا همان پنلی که جلوی در ساختمان نصب می‌شود عملکرد سیستم را با اختلال ایجاد می‌کند و از باز شدن در جلوگیری می‌کند و از همان ابتدا ممکن است اصلا صدا را هم منتقل نکند. در این موارد باید با کارشناس تماس بگیرید تا مشکل را بررسی و تعمیر کند و در مواردی نیز نیاز به تعویض برد پنل خواهد بود. همچنین اگر ایراد از این مسئله باشد، ساکنین دیگر نیز نمی‌توانند توسط آیفون در را باز کنند.

    ایراد در پنل خارجی

    ایراد دربازکن

    ایراد در خود بخش دربازکن از جکله مشکلات دیگری است که سبب می‌شود کل واحد‌های ساختمان نتوانند از آیفون تصویری خود به راحتی استفاده کنند. در واقع در این بخش یک عملکرد مکانیکی نسبتا ساده وجود دارد که ممکن است توسط عوامل مختلف از گرد و خاک گرفته تا رطوبت و …. دچار ایراد شود و نتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد. این مشکل خود می‌تواند در قسمت‌های مختلف دربازکن ایجاد شود:

    • قسمت قفل و زنجیر می‌تواند از رگلاژ‌ خارج شده و دچار ضعف عملکرد شود که با تنظیم دوباره یا برخی مواقع تعویض به حالت قبل بازمی‌گردد (درصورت زنجیری بودن).
    • ممکن است قطعات فیزیکی درون جعبه دربازکن دچار دچار شکستگی و خرابی شوند. در این حالت اگر شکستگی کوچک باشد می‌توان آن را تعمیر کرد. در غیر این صورت نیز این قطعه هزینه بالایی ندارد و به راحتی می‌توان آن را تعویض کرد.
    • بوبین قفل نیز قطعه‌ای الکترومکانیکی است که در بخش دربازکن قرار می‌گیرد و ولتاژ را به نیروی مغناطیسی تبدیل می‌کند. این قطعه ممکن است بسوزد و کارکرد خود را از دست بدهد که با تعویض آن می‌توان مشکل را حل نمود.

    افت ولتاژ

    وجود مسیر طولانی بین دو پنل و صعیف بودن ولتاژ ممکن است سبب افت ولتاژ شود. این افت به نوبه خود سبب می‌شود برد تغذیه با مشکل مواجه شود و در باز کن درست کار خود را انجام ندهد. این مشکل در طبقات بالاتر معمولا بیشتر مشاهده می‌شود چرا که به کابل کشی بیشتری نیاز است. در هر صورت در چنین مواقعی باید هم کابل کشی چک شود و هم از برد تغذیه با ولتاژ بالاتر استفاده کرد یا این که برد تغذیه را تعمیر کرد.

    اشکالات محیطی

    گاهی نیز ممکن است هیچ ایراد سخت افزاری و خاصی در آیفون شما وجود نداشته باشد. در چنین مواردی ممکن است عوامل محیطی روی عملکرد درب باز کن تاثیر بگذارند. موارد مختلفی مانند مانند باران شدید و گرما یا سرمای شدید می‌توانند به سیستم آسیب بزنند و آن را به صورت دائم یا موقتا از کار بیندازند. بنابراین بهتر است همواره درب باز کن و خود پنل آیفون در مکانی تعبیه شوند که کمترین تاثیر را از اتفاقات مختلف محیطی بگیرند.

    مشکلات نرم افزاری

    در مورد برندهای مختلف آیفون تصویری، تنظیم اولیه آیفون ممکن است با مشکل مواجه شده باشد یا به نوعی باگ نرم‌افزاری دچار شده باشد که عملکرد آن را با خطا مواجه کند که با مراجعه به تنظیمات می‌توانید آن را برطرف کنید. همچنین اگر از سیستم آیفون تصویری هوشمند استفاده می‌کنید، به روزرسانی نرم افزاری می‌تواند باگ‌های احتمالی را برطرف کند.

    مشکلات نرم افزاری

    برای جلوگیری از خرابی آیفون چه کنیم؟

    البته که ایجاد خرابی ممکن است برای هر مدل آیفونی به وجود بیاید و نیاز به تعمیرات دوره‌ای داشته باشد، اما با رعایت یک سری نکات می‌توانید مدت طولانی‌تری از آیفون خود بهره ببرید:

    • نصب صحیح مهم‌ترین مسئله است. مطمئن شوید که نصب آیفون توسط فردی ماهر و با استفاده از بهترین انواع کابل و برندهای آیفون تصویری انجام می‌شود که همین یک کار سبب می‌شود خیال‌تان از کارکرد صحیح آیفون راحت‌ شود.
    • به صورت دوره‌ای سیم‌ها و اتصالات را بررسی کنید و مطمئن شوید که آ‌ن‌ها آسیب ندیده یا دچار قطعی نشده باشند. اگر سیمی دچار سایش شده بود یا آسیب دیده بود حتما آن را تعویض کنید.
    • هنگام نصب دقت کنید که چه دربازکن و چه پنل خارجی آیفون در محل درستی قرار بگیرند که در معرض عوامل محیطی مانند باران و رطوبت بیش از حد نباشند.

    برای جلوگیری از خرابی آیفون چه کنیم؟

    خرید از برندهای معتبر، بهترین راه برای استفاده طولانی از آیفون

    در این مقاله رایج‌ترین علت‌های باز نشدن در توسط آیفون‌های صوتی یا تصویری را بررسی کردیم. همانطور که بالاتر هم اشاره شد، اگر می‌خواهید بهترین استفاده مفید را از آيفون خود داشته باشید بهترین راه خرید از برندهای معتبر و متریال مناسب است. در وبسایت الفبای برق می‌توانید بهترین برندهای آیفون صوتی و تصویری را به همراه لوازم جانبی خریداری کرده و خیال خود را از داشتن یک سیستم کارآمد و بادوام راحت کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *