دسته‌بندی نشده

تفاوت سرسیم و وایرشو، چیست؟ کدام بهتر است؟

انواع سرسیم
  • زمانی که صحبت از برق‌کاری ساختمان می‌شود اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد سیم برق است در حالی که برق کشی ساختمان محدود به سیم برق نیست بلکه صدها قطعه دیگر وجود دارد که در صورت فعالیت همه آن‌ها در کنار یکدیگر نتیجه رضایت بخش خواهد بود.  سرسیم، کابلشو، وایرشو، سیم افشان و غیره همه از قطعاتی هستند که در صنعت برق به عنوان پرکاربردترین و رایج‌ترین قطعات شناخته می‌شوند. آیا با این قطعات آشنایی دارید؟
    امروزه در هر ساختمانی که برق کشی وجود داشته باشد انواع سرسیم، وایرشو، کابلشو و غیره را می‌بینید. در واقع برای اتصال ساده دو سیم یا کابل به یکدیگر می‌توانید از سرسیم استفاده کنید که ایمنی کار را افزایش داده و موجب کاهش اختلال در انتقال جریان الکتریکی خواهد شد. با وجود اینکه این قطعات همه در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرند اما دارای تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر هستند که در این مطلب قصد داریم به تفاوت سرسیم و وایرشو اشاره کنیم.

    سرسیم چیست؟

    سرسیم یک قطعه فلزی و اتصال دهنده الکتریکی است که از آن برای اتصال دائم و موقت مدارهای الکتریکی استفاده می‌کنند. سرسیم حداکثر رسانا را دارد و در دو مدل عایق و غیرعایق ساخته می‌شود و اصلی‌ترین وظیفه آن برقراری و تداوم الکتریکی در مسیر انتقال است. سرسیم یکی از قطعاتی است که در برق‌کشی ساختمان‌ها و برق کشی صنعتی کاربرد بسیاری دارد.

    سرسیم‌ها با توجه به کاربرد بسیاری که در صنعت برق دارند دارای انواع مختلفی هستند که سرسیم کولری، برنجی، موف، کانکتور، گرد، دو شاخ و غیره از رایج‌ترین آن‌ها هستند. سرسیم همانطور که از نامش پیداست روی سری سیم قرار می‌گیرد.

    ویژگی و کاربردهای رایج سرسیم

    یکی از بارزترین ویژگی‌های سرسیم انعطاف‌پذیری بالای آن است، سرسیم خاصیت فنری و ارتجاعی بالایی دارد و تمامی مدل‌های آن در برابر گرما و حرارت مقاوم هستند و ماندگاری بالایی دارند. این ویژگی‌ها باعث شده تا در هر جایی که سیم وجود داشته باشد از سرسیم استفاده کنند، استفاده از سرسیم موجب افزایش سطح ایمنی کار می‌شود بدین ترتیب در وسایل الکتریکی، تابلوهای برق، سوکت‌های برق، رایانه‌ها، اتومبیل و غیره از سرسیم استفاده می‌کنند.

    سرسیم

     

    وایرشو چیست؟

    وایرشو قطعه‌ای است که از آن برای اتصال کابل‌ها به وسیله‌های برقی استفاده می‌کنند و از پخش شدن سیم‌ افشان جلوگیری خواهد کرد. در ساخت وایرشو از فلزهای رسانا و هادی مانند مس، آلومینیوم، برنج، فسفر و برنز استفاده شده است که از میان آن‌ها مس علاوه بر خلوص بالایی که دارد دارای بیشترین میزان رسانایی در بین فلزات است. استفاده از وایرشو برخلاف روش‌های قدیمی یک راه ایمن برای برقراری ارتباط بین دو سیم و انتقال جریان الکتریکی است.
    از رایج‌ترین و پرکاربردترین وایرشوها می‌توان به وایرشو تکی روکش دار، دوبل روکش دار، بدون روکش اشاره کرد.

     

    ویژگی و کاربردهای رایج وایرشو

    وایرشو با ایجاد یک اتصال امن و ایمن از ایجاد اتصالات برقی و اختلال در انتقال جریان الکتریکی جلوگیری می‌کند. وایرشو با اتصال محکم و مقاومی که دارد موجب تسریع در روند کار می‌شود.

    از وایرشو در بخش‌های مختلفی مانند سیم‌کشی ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی، سیم‌کشی تابلوهای برق، سیم کشی وسایل نقلیه و سایر وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنند. وایرشوها علاوه بر اینکه به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند از جهت رنگ‌بندی هم انواع مختلفی دارند، هر رنگ وایرشو از نظر ضخامت، حداکثر جریان الکتریکی که می‌تواند عبور دهد و ابعادی که دارد متفاوت هستند. برای آشنایی بیشتر با رنگ‌بندی وایرشوها می‌توانید به مقاله انواع وایرشو در وب‌سایت الفبای برق مراجعه کنید.

    سرسیم

    تفاوت سرسیم و وایرشو در چیست؟

    هدف سرسیم و وایرشو یک اتصال بی اختلال و ایمن است اما این دو قطعه با وجود هدف مشترکی که دارند دارای دو تفاوت مهم هستند:

    1. سرسیم‌ها با توجه به نوع و اندازه‌ سیم‌ها در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند، هر سایز سرسیم با توجه به سیم‌هایی که در آن قرار دارد میزان جریان متفاوتی را عبور می‌دهد.
    2. دومین تفاوت هم در ضخامت و اندازه‌های آن‌ها است، ضخامت و قطر سرسیم‌ها نسبت به وایرشوها بیشتر است.

    سرسیم یا وایرشو؟ کدام بهتر است

    نمی‌توان به طور قطعی پاسخ این سوال را داد، باید نسبت به هردو شناخت کامل پیدا کنید و با مزایا و معایب آن‌ها آشنا شوید سپس می‌توانید درباره اینکه کدامیک عملکرد بهتری دارند به یک نتیجه منطقی برسید. سرسیم و وایرشو هر یک در بخش‌های مختلفی کاربرد دارند و باید آن‌ها را در جایگاه خود و در کنار قطعات مشابه مقایسه کنید.

    کلام آخر از الفبای برق

    سرسیم و وایرشو هر یک، از ادوات مهم الکتریکی هستند که وظایف خاصی دارند و نبود آن‌ها موجب اختلالات و مشکلات بسیار بزرگتری در صنعت برق می‌شود. در این مطلب سعی کردیم تا به طور کامل شما را با سرسیم و وایرشو آشنا کنیم و نشان دهیم که این دو قطعه با وجود کاربرد یکسانی که دارند دارای تفاوت‌هایی هستند. امیدواریم خواندن این مطالب برایتان مفید بوده باشد و از همراهی صمیمانه شما سپاسگزاریم.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    1 دیدگاه در “تفاوت سرسیم و وایرشو، چیست؟ کدام بهتر است؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *