دسته‌بندی نشده

چراغ روکار یا توکار؟ مزایا، معایب و تفاوت ها

چراغ روکار و توکار
  • نورپردازی یکی از مهم‌ترین عوامل در زیبایی فضای داخلی و خارجی است و باید به نحوی انجام شود که علاوه بر ایجاد حس و حال خوب در محیط، نور مورد نیاز را تامین کند. در نورپردازی فضا و محیط‌های مختلف از محصولات روشنایی متفاوت و متناسب با محیط استفاده می‌کنند. چراغ‌ها با توجه به ویژگی‌ها و کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که چراغ توکار و چراغ روکار دو دسته رایج و پرمصرف آن‌ها هستند. اما این سوال پیش می‌آید که آیا چراغ روکار برای فضای مورد نظر مناسب است یا چراغ توکار؟
    پاسخ دادن به این سوال به عوامل مختلفی چون فضای مورد نظر برای نصب چراغ‌ها، تعداد چراغ‌ها، میزان روشنایی و نور و غیره بستگی دارد. در ادامه با انواع چراغ‌ روکار و چراغ توکار و کاربرد هر یک از آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد. 

    چراغ روکار چیست؟

    چراغ روکار یکی از ابزارهای روشنایی است که قابلیت نصب روی دیوار و سقف را دارد، اشکال مختلف این چراغ باعث شده تا در بخش‌های بسیاری کاربرد داشته باشد. از رایج‌ترین چراغ‌های روکار می‌توان به چراغ روکار مکعبی، دایره‌ای، مستطیلی و گنبدی اشاره کرد.
    این چراغ‌ها همانطور که از نامشان پیداست روی سقف یا دیوار دیده می‌شوند و پخش نور بسیار زیادی دارند. اگر قصد استفاده از محصول دیگری در کنار این چراغ را دارید بهتر است در زمان خرید به این موضوع توجه داشته باشید که شاید نتوانید از هر محصول نوری در کنار آن استفاده کنید. با انتخاب نوع حباب، لامپ و جهت نورپردازی می‌توانید آنگونه که دوست دارید محیط را نورپردازی کنید.
    از مهم‌ترین ویژگی‌های این چراغ می‌توان به پخش نور بالا، تنوع در شکل و اندازه، کم مصرف، عدم تولید گرما، جلوگیری از آسیب دیدن چشم‌ها و مناسب برای محیط‌هایی که سقف کاذب ندارند اشاره کرد.
    لوسترها، پنل‌های سقفی، چراغ‌های هوشمند، نورهای آفتابی و مهتابی و چراغ‌های کنترلی از کارآمدترین چراغ‌های روکار هستند. 

    چراغ روکار

     

    چراغ توکار چیست؟

    چراغ‌های توکار داخل سقف کاذب نصب می‌شوند و نور آن به صورت نور مخفی است به همین دلیل روشنایی چندان بالایی ندارد، بیشتر از دیدگاه طراحی و دکوراسیون داخلی به آن نگاه می‌شود. پنل توکار و محفظه‌های نگهدارنده این چراغ‌ها باعث شده تا در زمان نصب، به سیم‌کشی زیادی نیاز داشته باشد. 

    چراغ توکار SMD، چراغ توکار LED و چراغ توکار COB از رایج‌ترین مدل‌های آن هستند که در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

    از ویژگی‌های رایج چراغ توکار می‌توان به دوام و ماندگاری بالا، انعطاف‌پذیر در طراحی و دارای تنوع زیاد، طیف رنگی متنوع، سازگار با سایر محصولات نوری، کیفیت نور و بازده بالا، کم مصرف، مناسب برای خانه‌ها و سقف‌های کوچک و سازگار با نرم افزارهای مختلف اشاره کرد. 

    چراغ توکار

     

    مزایا و معایب چراغ روکار و توکار

    هر یک از این چراغ‌ها دارای مزایا و معایب متفاوتی هستند که در جدول‌های زیر با این مزایا و معایب بیشتر آشنا می‌شوید:

    چراغ روکار

    مزایا معایب
    قدرت پخش نور بالا  غیرقابل استفاده در سقف کاذب 
    بازده و راندمان بالا  غیرقابل استفاده در فضاهای کوچک 
    کم مصرف و مقرون به صرفه 
    عدم تولید گرما 

    چراغ توکار

    مزایا معایب
    مقاوم و ماندگار  ابعاد بزرگ 
    انعطاف‌پذیری بالا  مصرف انرژی بالا در نوع ال ای دی 
    کیفیت نور بسیار خوب  غیرقابل استفاده در فضاهای بزرگ
    قابل استفاده در کنار سایر محصولات نوری

     

    تفاوت های عمده چراغ روکار و توکار 

    چراغ‌های روکار و توکار با توجه به ویژگی‌ها و کاربردی که دارند، با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. مقایسه‌ی این دو چراغ گویای تفاوت بین آن‌ها است:

    • کیفیت نور چراغ توکار مشابه چراغ روکار است اما چراغ توکار به صورت غیرمستقیم نور را پخش می‌کند و چراغ روکار به دلیل قرار گرفتن خارج از سقف یا دیوار، پخش نور آن به صورت مستقیم است. 
    • تنوع طرح و مدل چراغ توکار به مراتب بسیار کمتر از چراغ روکار است. اگر به دنبال طرح‌های متنوع و جدید هستید باید چراغ‌های روکار را انتخاب کنید. 
    • تنوع رنگ در هر دوی آن‌ها به یک اندازه است. 
    • یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های چراغ روکار و توکار در نحوه نصب آن‌ها است. چراغ‌های روکار همانطور که از نامشان پیداست در بیرون سقف یا دیوار قرار می‌گیرند و چراغ‌های توکار در داخل سقف‌های کاذب و کناف قرار دارند. 
    • چراغ‌های روکار به دلیل پخش نور به صورت مستقیم برای سقف‌های بلند مناسب و چراغ‌های توکار هم به دلیل پخش نور غیرمستقیم مناسب سقف‌های کوتاه هستند. 
    • از چراغ توکار برای بخش‌های مختلفی چون سالن مطالعه، آشپزخانه، دفترکار، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و محیط‌های اداری استفاده می‌کنند. 
    • از چراغ‌های روکار هم در بخش‌هایی چون تالار عروسی، سالن پذیرایی، ساختمان‌های تجاری، محیط‌های مسکونی و سالن‌های همایش استفاده می‌کنند. 

     

    تفاوت کاربردهای چراغ روکار و توکار در کجاست؟ 

    چراغ‌های روکار و توکار در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در صورت استفاده درست بازده و راندمان بالایی خواهند داشت. در این بخش قصد داریم تا کاربردهای استفاده از این چراغ‌ها را در سه محیط مختلف بررسی کنیم:

    چراغ‌های توکار استفاده شده در پارکینگ

     این مدل چراغ‌های توکار که اصولا شیوه نورپردازی خاص خود را دارند، برای پارکینگ‌های مسقف و پوشیده مناسب هستند. هدف از اجرای این مدل نورپردازی ایجاد آرامش، بیشتر کردن امنیت فضا، زیباسازی محیط و مشخص کردن تمام جزئیات است. فروشگاه الفبای برق بهترین و با کیفیت‌ترین چراغ‌های توکار قابل استفاده در پارکینگ را عرضه کرده است. برای مشاهده محصولات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت الفبای برق مراجعه کنید. 

    چراغ توکار نمای ساختمان

     یکی از رایج‌ترین مدل‌های چراغ توکار که امروزه در نمای ساختمان‌ها، کف زمین، نما و راه‌پله از آن استفاده می‌شود، چراغ دفنی است. چراغ توکار دفنی نه تنها موجب روشن شدن محیط می‌شود بلکه نور شدید و اذیت کننده‌ای هم ندارد و جلوه و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد. 

    چراغ‌های توکار در آبنما و حوضچه‌ها

     به چراغ‌های توکار که در نورپردازی آب‌نماهای سنگی و دیواری استفاده می‌شود، وال واشر می‌گویند. چراغ توکار وال واشر کاربرد بسیار زیادی دارد و با مخفی شدن در دل دیوار و با نورهای رنگی خود، زیبایی و جلوه خاصی به محیط می‌دهد. 

    چراغ‌های روکار آویز در تراس و خانه

     چراغ‌های روکار آویز تجهیزات روشنایی هستند که توسط پایه به سطح مورد نظر وصل می‌شوند و محیط اطراف را روشن می‌کنند. بیشتر برای روشن کردن محوطه ورودی خانه، بالکن و آلاچیق از آن‌ها استفاده می‌کنند. 

    چراغ‌های روکار مخصوص پارک

     همانطور که از نامش پیداست برای روشن کردن پارک و فضاهای عمومی استفاده می‌شود، این چراغ‌ها عمدتا پایه کوتاه هستند و به خاطر ارتفاع کمی که دارند پخش نور آن‌ها بسیار بالاست. میزان پخش نور این مدل چراغ روکار با توجه به تعداد لامپ‌ها و شاخه‌های آن متفاوت خواهد بود. 

    چراغ روکار سر درب ورودی

     یکی از زیباترین چراغ‌هایی که جلوه خاصی به ویلا یا خانه می‌دهد، چراغ‌های سر درب ورودی است. این چراغ‌ها اگر در کنار مجسمه‌های مرمر و ستون‌های سنگی قرار بگیرند نمای بسیار لاکچری و لوکسی به ساختمان یا ویلا می‌دهند. استفاده از این چراغ‌ها علاوه بر زیبایی ظاهری که ایجاد می‌کند موجب تامین امنیت محیط می‌شوند. خوشبختانه تنوع طرح و رنگ بسیار بالایی دارد و می‌توانید با توجه به نیاز خود و سلیقه‌تان یکی از بهترین و مناسب‌ترین چراغ‌ها را انتخاب کنید.    

    نمونه های خلاقانه استفاده از چراغ روکار

    طراحی فضای مورد نظر و استفاده از متریال و مواد اولیه، مشخص می‌کند که از چه نوع چراغی باید برای محیط استفاده کرد. از نمونه‌های خلاقانه استفاده از چراغ روکار می‌توان به چراغ‌های روکار چمنی، چراغ‌های روکار سرلوله‌ای، چراغ روکار راه‌پله و اسپات لایت اشاره کرد. 

    نمونه های خلاقانه استفاده از چراغ توکار

    چراغ توکار به دلیل قرار گرفتن در پایه، نسبت به چراغ روکار دارای محدودیت بیشتری است. به همین دلیل با تغییر دادن پایه می‌توان کاربرد آن را بیشتر کرد و از رایج‌ترین نمونه‌های خلاقانه استفاده از چراغ توکار می‌توان به چراغ توکار قاب‌دار، اسلات‌دار، بدون تریم، استخری، دکوراتیو و تنظیم شونده اشاره کرد. 

    چراغ توکار

     

    خرید کدامیک بهتر است، چراغ توکار یا چراغ روکار؟

    هر کدام از این چراغ‌های توکار و چراغ‌های روکار با توجه به مواد و متریالی که در ساخت آن‌ها استفاده شده و با توجه به ویژگی‌ها و کاربردی که دارند، دارای مزایا و معایب مختلفی هستند. این مزایا و معایب مشخص می‌کند که آیا می‌توانید برای محیط مورد نظرتان از این چراغ استفاده کنید یا خیر؟
    اگر چراغی که خریداری می‌کنید مناسب فضای مورد نظرتان نباشد علاوه بر هدر دادن وقت و زمان خود به نتیجه مطلوبی هم نمی‌رسید. به همین دلیل بهتر است با انواع چراغ توکار و چراغ روکار و کاربرد هر یک از آن‌ها آشنا باشید. 

    در این بلاگ سعی کردیم اطلاعات درست و کاربردی را در رابطه با چراغ توکار و روکار در اختیارتان قرار دهیم. حال با شناخت این دو دسته بهتر و راحت‌تر می‌توانید انتخاب کنید. در زمان خرید بهتر است به فاکتورهای مهم خرید چراغ مانند شاخص کیفیت نور، رنگ و جنس بدنه، دمای رنگ نور، سایز و ابعاد چراغ توجه داشته باشید. 

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *