مقاله ها

روش های نصب چراغ خطی LED

روش های نصب چراغ خطی
  • در گذشته چیزی با عنوان چراغ خطی LED وجود نداشت و تامین نور محیط‌های مختلف، فروشگاه‌‌ها، خانه‌ها و غیره به سختی انجام می‌شد. روشنایی خطی برای اولین بار در سال 1950 میلادی در اماکن صنعتی دیده شد که با استفاده از لوله‌های فلوئورسنت که نور پیوسته‌ای نداشتند موجب روشنایی محیط می‌شدند. به مرور زمان و با افزایش تقاضا برای تولید این نوع محصول، تغییرات مختلفی در ساختار آن ایجاد شد که این تغییرات در نهایت در سال 2000 میلادی موجب ساخت چراغ و لامپ خطی LED شد.

    از چراغ خطی LED در چه مکان هایی می توان استفاده کرد؟

    چراغ خطی LED یک از مدرن‌ترین و جدیدترین سیستم‌های روشنایی است که نسبت به سیستم‌های سنتی و قدیمی بازده بسیار بالاتری دارد. چراغ خطی LED در فضای خارجی کاربرد بسیار گسترده‌تری دارد و نورپردازی که به وسیله این چراغ‌ها انجام می‌شود به صورت خطی است و نور را در یک فضای باریک توزیع می‌کنند.

    چراغ خطی LED از نظر نورپردازی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که همین ویژگی‌ها موجب برتری آن نسبت به سایر چراغ‌ها می‌شود. استفاده از لاین‌های خطی در گوشه‌ها، کنج و زوایای پنهان علاوه بر زیبایی محیط بر معماری نما هم تاثیر مثبتی دارد. چراغ خطی LED نسبت به روش‌های سنتی بازده نوری بسیار بالاتر، شارنوری بیشتر، طول عمر و دوام بالاتری دارد و با مصرف پایین انرژی نور را به صورت یکنواخت و یکدست در محیط پخش می‌کنند.

    چراغ خطی LED انواع و اقسام مختلفی دارد که رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین آن‌ها چراغ خطی LED 5 وات، 20 وات، 100 وات، 10 وات، 80 وات، 40 وات و 85 وات است. از این چراغ‌ها امروزه در فضاهای مختلفی استفاده می‌کنند و با توجه به ویژگی‌هایی که دارند بیشتر از معماری‌های ساده و مینیمال پیروی می‌کنند. محیط‌های تجاری، دفتر کار، اماکن عمومی، لابی هتل، سالن اجلاس، رستوران و کافه، نمای ساختمان، راهرو و بالکن، سرویس بهداشتی، سالن‌های مترو، مجتمع مسکونی و غیره از رایج‌ترین مکان‌هایی هستند که از چراغ خطی LED استفاده می‌کنند.

    نحوه نصب چراغ خطی LED

    مراحل نصب چراغ خطی LED در سقف و دیوار کمی با یکدیگر تفاوت دارند، تفاوت اصلی و مهم آن‌ها در مرحله اول و قرار دادن پنل چراغ خطی LED در دیوار یا سقف است. چراغ خطی LED تو کار یا روکار باید حتما درون سقف کاذب نصب شود و همانطور که در روش‌های نصب چراغ خطی LED به آن اشاره کردیم باید به اندازه چراغ داخل سقف یک حفره ایجاد کنید و پنل چراغ را داخل آن قرار دهید.
    اما برای نصب چراغ خطی LED روی دیوار باید رول‌پلاک پنل چراغ خطی LED را روی دیوار ثابت کنید.

    بصورت کلی، مراحل نصب چراغ خطی شامل علامت گذاری محل، نصب بدنه روی سطح، اتصال برق و قرار دادن دیفیوز است. در ادامه به طور مفصل با تمام این مراحل آشنا خواهید شد.

     

    روش‌های نصب چراغ خطی LED

    نصب چراغ خطی LED به سه دسته تقسیم می‌شود:

    نصب توکار (RECESSED)

    برای نصب چراغ خطی LED نیاز به پوسته‌ای به شکل کاذب دارید که معمولا سقف، دیوار و کف کاذب سطوحی هستند که برای نصب چراغ خطی LED توکار استفاده می‌شوند. این چراغ‌ها لبه‌دار یا بدون لبه هستند و قرارگیری آن‌ها با براکت و گاهی بدون براکت انجام می‌شود، نصب چراغ خطی LED توکار به شرح زیر است:

    • حفر محل نصب: ابتدا باید محل مناسب برای نصب چراغ را مشخص کنید سپس آن را به صورت یک حفره سوراخ کنید. سایز حفره ایجاد شده باید متناسب با اطلاعات درج شده روی محصول باشد که معمولا از ابعاد بیرونی چراغ کوچک‌تر است.
    • قرار دادن اجزای نگهدارنده: در این مرحله باید تمام اجزای نگهدارنده چراغ را نصب کنید که با بست پروانه‌ای درون حفره قرار می‌گیرد، برای عملکرد بهتر چراغ خطی LED باید بست را با پیچ روی بدنه حفره ثابت کنید و تعداد این بست‌ها با توجه به نوع چراغ خطی LED متغیر است.
    • اتصال برق: قبل از قرار دادن چراغ خطی LED داخل حفره ابتدا باید آن را تست کنید و از درستی محصول اطمینان حاصل کنید.
    • جای دادن چراغ داخل حفره: برای قرار دادن چراغ داخل حفره باید بست‌‌های آن را فشار دهید تا فنر جمع شود سپس آن را داخل حفره رها کنید.
    • نصب دیفیوز: دیفیوزها مکانیزم کلیکی دارند و بیشتر دیفیوزهای تولید شده بلند و به صورت یک تکه هستند. در چراغ‌های توکار معمولا با پیچ و مهره به سقف وصل می‌شوند و محل نصب چراغ باید پیش از اجرای سقف کاذب مشخص شود. اگر این کار را به درستی انجام ندهید محل حفره با سطح سازه برخورد می‌کند.

    نصب توکار چراغ خطی ال ای دی

    نصب روکار (SUFACE MOUNTED)

    در مواقعی که امکان نصب چراغ خطی LED توکار وجود نداشته باشد باید از نوع چراغ خطی استفاده کنید. بدنه این لامپ‌ها از آلومینیوم ساخته شده و وزن کمی دارند به همین دلیل به راحتی روی سقف کاذب نصب می‌شوند. مراحل نصب چراغ خطی LED روکار به شرح زیر است:

    • علامت گذاری محل نصب: اولین مرحله در نصب هر چراغ خطی LED مشخص کردن جای حفره است که اندازه‌گیری دقیق آن باعث می‌شود تا چراغ خطی LED به درستی نصب شود.
    • نصب بدنه به سطح: در این مرحله باید چراغ را با پیچ و مهره روی سطح ثابتی نصب کنید.
    • اتصال برق: باید انرژی مورد نیاز برای روشن کردن چراغ خطی LED را از طریق اتصال به برق تامین کنید.
    • قرار دادن دیفیوز: برای پخش یکنواخت نور در محیط باید چراغ خطی LED را به صورت کلیکی روی پروفیل ثابت کنید، این کار را می‌توانید به کمک طلق دیفیوز انجام دهید.

    نصب به شکل آویز (SUSPENDED)

    نصب چراغ خطی مخصوص سقف‌های بلند هستند تا بعد از نصب چراغ‌ها سرگیر نشوند. برای نصب آن‌ها کافیست طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

    • علامت‌گذاری محل: مانند نصب هر چراغ یا لامپی ابتدا باید محل مورد نظر را اندازه‌گیری کنید تا چراغ خطی LED به صورت دقیق نصب شود.
    • نصب کیت اتصال: کیت اتصال در نصب چراغ خطی LED به شکل خطی دارای یراق‌آلات، براکت، بسکت، سیم بکسل و غیره است که باید به درستی نصب شوند و مهم‌ترین کار در زمان نصب کیت اتصال هم ارتفاع کردن سیم‌های آن است.
    • اتصال برق: در این مرحله باید جریان برق مورد نیاز درایور چراغ را فراهم کنید، درایور برای کمتر دیده شدن در پروفیل بدنه قرار می‌گیرد.
    • نصب بدنه چراغ: در نهایت چراغ را از داخل بدنه به آویز متصل می‌کنیم و بعد از اتصال بدنه و با رگلاژ کردن و تنظیم ارتفاع آن، چراغ خطی LED ثابت خواهد شد.

    نکات مهم در نصب چراغ خطی LED

    • از وسایل ایمنی مانند کفش عایق و دستکش مخصوص کارهای برقی استفاده کنید.
    • هنگام خرید چراغ LED از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
    • وسایل مورد نیاز مانند دریل، پیچ، رول‌پلاک و غیره را در دسترس خود قرار دهید.
    • از اضافه کردن ترانس و استارتر به مدار خودداری کنید.
    • بدنه چراغ را تراز کنید و اتصالات را مجدد چک کنید.
    • در زمان کار با چراغ LED خطی باید برق را قطع کنید.

    نکات مهم در نصب چراغ خطی LED

     

    مزایای استفاده از چراغ خطی LED چیست؟

    اگر به دنبال تغییری کم هزینه اما شیک در دکوراسیون منزل یا محل کار خود هستید استفاده از چراغ خطی LED یک گزینه مناسب است. با بررسی انواع چراغ خطی LED و ویژگی‌های آن می‌توانید آرامش و زیبایی را وارد محیط بسازید.
    چراغ خطی LED تنوع طرح و ابعاد بسیاری دارد کافیست با توجه به محیط مورد نظر خود یکی از این چراغ‌ها را انتخاب کنید. برای تهیه انواع چراغ خطی LED می‌توانید به وب‌سایت الفبای برق مراجعه کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای تغییر دکوراسیون منزل خود درنگ نکنید زیرا استفاده از چراغ خطی LED بهترین و اقتصادی‌ترین گزینه است.

    نصب آسان چراغ خطی LED

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *