دسته‌بندی نشده

مهمترین نکات خرید لامپ ال ای دی (LED) و معرفی انواع آن

نکات خرید لامپ ال ای دی
  • روشنایی با ال ای دی بدون شک یک انقلاب بزرگ در صنعت روشنایی و تولید و خرید لامپ بوده است و با ورود آن به بازار بدون حریف پیش می‌رود. لامپ ال ای دی مزایای بسیار زیادی دارد که سبب شده نسبت به سایر مدل‌ها مانند لامپ‌های رشته‌ای یا فلوسنت محبوبیت بسیار زیادی داشته باشد و حالا دیگر جایی وجود ندارد که اثری از آن وجود نداشته باشد. در این مقاله بیشتر با لامپ ال ای دی آشنا می‌شویم و نکات لازم برای خرید ال ای دی را نیز با هم بررسی می‌کنیم. 

    لامپ ال ای دی چه کاربردهایی دارد؟

    ال ای دی اولین بار در سال ۱۹۶۱ اختراع شد و از آن ببعد تحول بزرگی در صنعت روشنایی رخ داد و همه چیز به سمت بهتر شدن رفت. روشنایی با ال ای دی در زمینه‌های بسیاری امکان پذیر شد و کاربردهای بسیار متنوعی داشته و دارد:

    • سیگنال‌ها و نشانگرهای LED به طور وسیعی در وسایل مختلف مورد استفاده‌اند که از چراغ‌های راهنمایی رانندگی گرفته تا علائم موجود در مکان‌های مختلف را در بر می‌گیرند. 
    • لامپ ال ای دی در انواع کاربردهای روزمره از چراغ‌های خیابان‌ها گرفته تا لامپ‌های تزئینی مغازه‌ها، صحنه تئاتر و اداره‌ها و البته نورپردازی خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    • استفاده از ال ای دی در کاربردهای پزشکی نیز بسیار معمول و گسترده گرفته است. این لامپ‌ها به دلیل نداشتن جیوه و نور بالا در تجهیزات بیمارستانی و نورپردازی محیط‌های درمانی به کار می‌روند. 

    لامپ ال ای دی

    انواع لامپ ال ای دی

    لامپ‌های ال ای دی در تنوع بسیار بالایی تولید می‌شوند و هر مدل هم مزایا و معایب مربوط به خودش را دارد. برای دیدن بهترین تاثیر ال ای دی روی محیط‌های مختلف بهتر است اول انواع آن را خوب بشناسید:

     

    ریسه ال ای دی

    ریسه‌های LED که به عنوان نوار LED هم شناخته می‌شوند، در واقع مدارهای انعطاف پذیری هستند که روی آن‌ها لامپ ال ای دی در اندازه‌های کوچک نصب شده است. ریسه LED به دلیل انعطاف پذیری و سادگی نصب طرفداران زیادی دارد و برای طیف گسترده‌ای از از پروژه‌های نورپردازی قابل استفاده هستند. می‌توان ریسه‌ها را در هر طولی برید و برای نورپردازی زیر کابینت و نور پس زمینه برای موارد تزئینی در فضاهای بسته و باز از آن بهره برد. 

    لامپ ال ای دی SMD

    این نوع لامپ از نسل جدید روشنایی با ال ای دی است. هر لامپ حاوی تراشه SMD است که سبب روشنایی بیشتر می‌شود و آن را تبدیل به انتخاب مناسبی برای خانه و ادارات تبدیل می‌کند. در هر برد یا پنلی می‌‌توان تعداد زیادی تراشه SMD را نصب کرد که روشنایی با ال ای دی را در هر محیطی راحت می‌کند. 

    ال ای دی

     

    لامپ ال ای دی حبابی

    حباب ال ای دی ساده‌ترین مدل این لامپ است که جایگزینی برای مدل‌های رشته‌ای به حساب می‌آید. این لامپ برای معماری‌های مدرن انتخابی عالی محسوب می‌شود که هم مقرون به صرفه و هم دوست‌دار محیط زیست است. با کمک سوئیچ دیمر می‌توان میزان نور این لامپ را نیز کم کرد. لامپ ال ای دی حبابی در انواع رنگ‌ها و اندازه‌ها در دسترس بوه و رایج‌ترین حالت روشنایی با ال ای دی مورد استفاده در مکان‌های مختلف است. 

    لامپ

    پنل ال ای دی

    پنل‌های ال ای دی در واقع صفحات نازکی هستند که بهترین انتخاب برای فضاهای اداری و مدرن به حساب می‌آید. این پنل‌ها در انواع اندازه‌ها و اشکال هندسی قابل سفارش هستند و مهم‌ترین مزیت آن‌ها طول عمر بسیار بالای آن‌هاست. پنل ال ای دی همچنین حرارت زیادی تولید نمی‌کند و نیازی به مراقبت خاصی هم ندارد. این مدل در سقف‌های کاذب و محیط‌های مختلف به کار می‌رود و در عین داشتن روشنایی کافی، چشم را هم نمی‌زند. 

     لامپ ال ای دی هوشمند

    ال ای دی هوشمند از جدید‌ترین فناوری‌ها استفاده می‌کند که سبب می‌شود با تکنولوژی‌های مدرن و خانه‌ای هوشمند به راحتی منطبق شود. این نوع روشنایی ال ای دی به صورت بی‌سیم قابل کنترل است و می‌توان آن را طوری برنامه ریزی کرد که میزان روشنایی، رنگ و تنظیمات دیگر به سادگی توسط گوشی قابل تغییر باشد. لامپ ال ای دی هوشمند معمولا در سیستم‌های فضای باز، سیستم‌های تجاری و خانه‌های هوشمند استفاده می‌شود. 

    لامپ ال ای دی فیلامنتی

    خرید ال ای دی فیلامنتی بیشتر با اهداف دکوری و تزئینی انجام می‌شود. ظاهر خاص این نوع ال ای دی سبب شده تکنولوژي مدرن و ظاهر کلاسیک با هم ترکیب شوند و به آن حتی لامپ ال ای دی لوستر نیز گفته می‌شود. این مدل لامپ نسبت به انواع ال ای دی کمتر گرم می‌شود و از آن حتی درون حباب‌های حساس نیز می‌توان استفاده کرد.

     

    خرید لامپ ال ای دی هالوژنی

    خرید لامپ ال ای دی شمعی

    انتخاب لامپ ال ای دی با کمترین مصرف انرژی

    اکثر ما عادت داریم قدرت لامپ را با انرژي مورد نیاز آن بسنجیم، مثلا می‌گوییم لامپ ۲۰ وات برای مکان خاصی مناسب هست یا نه. در مورد لامپ‌های ال ای دی این قضیه صدق نمی‌کند و با ۲۰ وات می‌توان روشنایی بسیار بیشتری را داشت.

    در مورد لامپ‌ ال ای دی از لومن یا میزان روشنایی استفاده می‌شود و اگر می‌خواهید کمترین مصرف انرژي را پیدا کنید، باید نسبت لومن به وات را در هر مدل پیدا کنید. هر مدلی که نسبت بالاتری داشته باشد یعنی مصرف کمتری دارد و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. 

     

    مزایای لامپ ال ای دی LED

    از انواع روشنایی با ال ای دی و کاربردهای آن گفتیم، اما چه چیزی این مدل لامپ را خاص کرده و اصلا چه مزیت‌هایی نسبت به انواع دیگر لامپ دارد؟

    صرفه جویی در مصرف انرژي و هزینه

    می‌توان گفت مهم‌ترین مزیت لامپ ال ای دی نسبت به مدل‌های دیگر، بهره‌وری انرژي آن است. این یعنی این نوع لامپ بهره‌وری انرژی بسیار بهتری دارد و برای تولید میزان مشخصی از نور، انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

    علاوه بر آن این نوع لامپ گرمای کمتری هم تولید می‌کند و در کل می‌توان گفت در تبدیل انرژي به نور و عدم هدر دادن حرارت،‌ کارآمدترین نوع لامپی است که می‌توانید انتخاب کنید. طبق تحقیقات روشنایی ال ای دی می‌تواند تا ۷۵٪ انرژی کمتری نسبت به لامپ های رشته ای مصرف‌کند.

    مزایای محیط زیستی

    یکی دیگر از مزایای مهم نورپردازی LED، مزایای زیست محیطی آن است. ال ای دی‌ها سازگار با محیط زیست هستند و ردپای کربن کمتری نسبت به فناوری های روشنایی سنتی دارند.

    این موضوع نیز به همان مصرف انرژي پایین‌تر آن‌ها برمی‌گردد که سبب می‌شود تاثیر ال ای دی روی محیط زیست کمتر باشد. علاوه بر این، LED ها حاوی مواد خطرناکی مانند جیوه نیستند در حالی که این ماده در در لامپ‌های فلورسنت یافت می‌شود. به همین دلیل هم در کل برای محیط زیست ایمن‌تر هستند و دور انداختن آن‌ها نیز بی‌خطرتر خواهد بود. 

    ال ای دی

    عمر و دوام بالا

    لامپ ال ای دی دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد. نکته مهم در این جا طول عمر یک لامپ LED در مقایسه با لامپ رشته‌ای در شرایط یکسان است. لامپ‌های قدیمی و رشته‌ای طول عمری حدود ۱۲۰۰ ساعت داشتند و بعد از طی این زمان باید آن‌ها را تعویض کنید،‌ در حالی که یک لامپ LED به صورت متوسط تقریبا ۲۵۰۰۰ ساعت دوام می‌آورد.

    مقایسه همین دو عدد نشان می‌دهد که لامپ ال ای دی حتی اگر گران‌تر هم باشد، در طول زمان بسیار به صرفه‌تر خواهد بود. اما گذشته از این نکته به دلیل ساختار خاص این نوع لامپ که بر خلاف مدل‌های قدیمی دارای رشته و لوله درون لامپ نیست، احتمال شکستن و آسیب دیدن در آن بسیار کمتر است و در برابر ضربه یا لرزش به راحتی مقاومت می‌کند. 

     

    تنوع بالا

    یکی دیگر از مواردی که لامپ ال ای دی را نسبت به مدل‌های دیگر متمایز می‌کند، گزینه‌های گسترده آن است. گذشته از تنوع در مدل که پیشتر به آن اشاره شد، تنوع رنگی روشنایی با ال ای دی نیز از نکته‌های جذاب است.

    از رنگ‌های بسیار سرد سفید گرفته تا رنگ‌های نباتی و طبیعی و طیف وسیع رنگ‌های مختلف گرفته را می‌توانید در خرید ال ای دی لحاظ کنید. ویژگی‌های تنظیم رنگ مانند چراغ‌های RGB هم از مزایای دیگر این نوع لامپ است. این ویژگی سبب می‌شود با توجه به نیازهای هر محیطی از لامپ مناسب استفاده کنید و حال و هوای آن را به کلی تغییر دهید. 

    اندازه و انعطاف پذیری

    یکی از تفاوت‌های بسیار مهم لامپ ال ای دی با مدل‌های قدیمی‌تر، این است که این مدل لامپ می‌تواند در اندازه‌های بسیار کوچکی تولید شود، به طوری که اندازه برخی از این لامپ‌ها به ۰.۱ میلی‌متر مربع هم می‌رسد.

    همین ویژگی بسیار کاربردی سبب می‌شود دست‌تان در استفاده از ال ای دی بسیار باز باشد. می‌توانید آن‌ها را به صورت مخفی قرار دهید یا این که تعداد زیادی لامپ را در محوطه پخش کنید. این‌ لامپ‌ها در نوارهای انعطاف پذیر هم قرار داده می‌شوند که استفاده از آن‌ها را بسیار راحت‌تر می‌کند. 

    بهترین مدل‌های لامپ ال ای دی کدام اند؟

    بهترین مدل لامپ ال ای دی بیش از هرچیزی به کابرد و نیاز شما بستگی دارد. مثلا در عین این که یک ال ای دی پر نور ممکن است برای فضای بیرون انتخابی عالی به حساب بیاید، در یک فضای کوچک و بسته چشم را می‌زند و بدترین انتخاب ممکن خواهد شد.

    شکل لامپ ال ای دی هم مهم است، مثلا مدل‌های اشکی یا فیلامنتی برای استفاده‌های تزئینی و روی لوستر مناسبند، در حالی که پنل ال ای دی در محیط‌های اداری و تجاری به کار می‌رود. دمای رنگی نیز سبب می‌شود تاثیر ال ای دی روی محیط‌های مختلف به چشم بیاید.

    به طور مصال دماهای رنگی پایین‌تر که به زردی می‌زنند برای اتاق خواب و فضاهای استراحت یا دوستانه مناسب‌ هستند در حالیکه نورهای سفید با دمای رنگی بالا برای محیط‌های کاری عالی هستند و حالتی انرژی بخش دارند. 

    نکاتی که برای خرید لامپ ال ای دی لازم است بدانید

    هنگام خرید ال ای دی، باید چندین فاکتور را در نظر گرفت تا مطمئن شوید که روشنایی مناسب برای نیازهای خود دارید و تنوع بالای لامپ ال ای دی گاهی تصمیم گیری را سخت می‌کند. با این وجود فاکتورهای ساده‌ای وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. 

    میزان روشنایی 

    یکی از مهم‌ترین‌ترین عوامل هنگام انتخاب لامپ، تعیین میزان روشنایی با ال ای دی است. مقدار نور ساطع شده توسط لامپ روشنایی آن ر انشان می‌دهد و با لومن اندازه‌گیری می‌شود. قاعدتا هر چه عدد لومن بالاتر باشد، شدت روشنایی ال ای دی نیز بیشتر است. هنگام خرید ال ای دی ناحیه مد نظر و میزان روشنایی را مد نظر بگیرید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. 

     

    دمای رنگ

    دمای رنگ که بر حسب کلوین (K) اندازه گیری می‌شود ظاهر رنگ نور را تعیین می‌کند. دمای رنگ چراغ LED می ‌تواند از سفید گرم تا سفید سرد متغیر باشد و این دما قطعا بر محیط و حال و هوای اتاق تأثیر می‌گذارد. به طور مثال رنگ سفید گرم (۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین) برای اتاق خواب و اتاق نشیمن ایده آل است زیرا فضایی دنج و دلپذیر ایجاد می‌کند. رنگ سفید سرد (۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ کلوین) محیطی روشن و پرانرژی ایجاد می‌کند و آن را برای آشپزخانه و محل کار ایده آل می‌کند. 

    میزان بازدهی انرژی

    هرچه میزان بازدهی لامپ ال ای دی بیشتر باشد، انرژی کمتری مصرف می‌کند و هم دوام بیشتری دارد و هم مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. برای این که میزان بازدهی را بررسی کنید، نسبت لومن به وات (lm/W) است. هر چه این نسبت بیشتر باشد یعنی میزان روشنایی ال ای دی در انرژی یکسان بیشتر است و بازدهی بهتری دارد. 

    برند

    یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید ال ای دی به آن دقت کنید، برند لامپ ال ای دی و البته فروشگاهی است که از آن خرید می‌کنید. برند ال ای دی بیش از آن چه فکر می‌کنید در طول عمر و دوام آن تاثیر دارد. علاوه بر آن برندهای معتبر گارانتی‌های معتبری هم برای محصولت خود ارائه می‌دهند که در صورت بروز مشکل نیز خیال‌تان را راحت می‌کند. 

    خرید لامپ ال ای دی LED

    در این مقاله در مورد روشنایی با ال ای دی و انواع آن صحبت کردیم. تاثیر ال ای دی روی نورپردازی محیط و صنایع مختلف قابل انکار نیست و البته هنوز هم در حال پیشرفت است. شما نیز با جایگزینی لامپ‌های قدیمی با ال ای دی می‌توانید هم روشنایی بیشتری داشته باشید و هم در مصرف برق صرفه جویی کرده و در زمان طولانی پول کمتری هم برای نور پردازی خرج کنید. 

     

    انواع لامپ های ال ای دی را می توانید از الفبای برق با قیمت مناسب خریداری کنید.

    الفبای برق، مرجع فروش لوازم الکتریکی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *